آوازه‌ی دروغ‌های فارس و كيهان به سازمان ملل هم رسيد/ علی‌نژاد: صدا را هم انکار می‌کنند!

 سازمان ملل متحد، خبر خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران درباره بازدید دبیر کل سازمان ملل  از تاسیسات اتمی نطنز را تکذیب کرده است. در روزهای اخیر، چند رسانه دولتی تلاش کرده اند تا مصاحبه های مسیح علی نژاد با نمایندگان مجلس پیرامون زلزله آذربایجان را از زبان خودشان انکار کنند؛ این در حالی است که علاوه بر متن گفتگوها، صدای مصاحبه شوندگان نیز در رسانه ها منتشر شده است. پیش تر، دفتر رییس جمهور مصر نیز بدون آنکه از روزنامه کیهان نام ببرد اخبار منتشر شده در این روزنامه درباره تغییر سیاست های مصر در قبال جمهوری اسلامی را تکذیب کرده بود.

چندی پیش ادعای خبرگزاری فارس درباره مصاحبه با محمد البرادعی سیاستمدار مصری و مصاحبه با محمد مرسی رییس جمهوری این کشور نیز تکذیب شد و رسوایی این جعل تا مدتها گریبانگیر خبرگزاری وابسته به سپاه شده بود.

سازمان ملل متحد روز دوشنبه گزارش های منتشر شده در مورد حضور بان کی مون، دبیرکل این سازمان در تاسیسات اتمی نطنز را رد کرد و گفت وی فقط برای حضور در اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد، به ایران سفر می کند. دفتر دبیرکل ضمن تکذیب گزارش خبرگزاری فارس در مورد سفر بان کی مون به نطنز گفت، وی فقط روزهای چهارشنبه تا جمعه این هفته، در تهران خواهد بود. مارتین نسیرکی، سخنگوی بان کی مون گفت: «دبیرکل سازمان ملل هیچ برنامه ای  برای چنین دیدار هایی (بازبینی از تاسیسات اتمی) یا چیزهایی مانند آن ندارد و فقط برای اجلاس آن جا خواهد بود.»

مسیح علی نژاد در گفتگو با “راه دیگر” درباره روند انکار مصاحبه هایش می گوید:

«من هر بار با هر نماینده ای مصاحبه می کنم خبرنگاران فارس و کیهان و بولتن نیوز و دیگر خبرنگارانی از این دست، اول در رسانه های شان  به نماینده حمله می کنند که چرا باید با یک ضد انقلاب فراری مصاحبه کرد و  بعد فردا به سرعت تکذیبیه ای از آن نماینده ها منتشر می کنند که نماینده یا اصل مصاحبه با فردی به نام مسیح علی نژاد را تکذیب می کند یا می گوید من اصلا نمی دانستم هویت این خبرنگار چیست و از خارج ایران زنگ می زند».

این دانش آموخته‌ی رشته روزنامه نگاری، ریشه‌ی این انکارها را در «ترس از قدرتی فراتر از قدرت مصاحبه شوندگان» جستجو می کند و می گوید: «به عنوان مثال خبرنگار فارس برایم نوشته: من با آقای شجونی صحبت کردم و ایشان اصلا نمی دانست شما خارج ایران هستید و این اخلاقی نیست که شما به افراد نمی گویید که خارج نشین هستید. اولا که نمیدانم چرا این آقایان که امام شان هم سالها خارج نشین بوده و به هیچ خبرنگار خارجی هم برای مصاحبه نه نگفته حالا چه اتقاقی افتاده که چنین از خبرنگار خارج نشین می ترسند؟ دوم اینکه در شگفتم چرا به دروغ متوسل می شوند و به محض تهدید کیهان و فارس و بولتن نیوز و باشگاه خبرنگاران جوان حرف شان را پس می گیرند و جا می زنند؟ مگر اینها نماینده مجلس و مسئول این کشور نیستند؟ باید دید چه نیرویی فراتر از اینها بر کشور حکومت می کند و چه رابطه ای میان کیهان و شرکایش با آن نیرو هست که نمایندگان و مسئولان کشور این همه از آنها می ترسند؟»

علی نژاد می افزاید: «آقای شجونی وقتی در آن مصاحبه گفته بود «این نظام، مرغ نیست»،  نه تنها می دانست من خارج کشور هستم بلکه در طول مصاحبه به من می گوید باید برگردی و بروی زندان  تا درست شوی. این یعنی می دانست از کجا زنگ می زنم.   یا درباره مصاحبه با امام جمعه اصفهان می گویند امام جمعه که با یک ضد انقلاب مصاحبه نمی کند؛ پس نمی دانست شما خارج هستید، در حالی که امام جمعه اصفهان مصاحبه کردن با خارج را وظیفه اش می دانست و می گفت حالا چون از خارج زنگ زدید جواب تان را دادم که فردا نگویید چرا پاسخگو نیستند، آنوقت این چند رسانه چه راحت هم خودشان دروغ می گویند هم آن مصاحبه شوندگان را چنان می ترسانند که آنها هم به تناقض گویی می افتند و یادشان می رود که صدای شان هم منتشر شده و همه شنیده اند».

در میان مصاحبه های متفاوت مسیح علی نژاد با نمایندگان و مقام های رسمی، گفتگوهای وی درباره زلزله آذربایجان بیش از همیشه خشم رسانه های دولتی را برانگیخت تا آنجا که کیهان، ارگان نماینده ولی فقیه، آن را دلّالی برای رسانه های ضدانقلاب نامید و نسبت به ضرورت «آشنایی شخصیت های سیاسی و نمایندگان مجلس با ترفندهایی که ضد انقلاب فراری برای تهیه خوراک خبری مورد نیاز رسانه های بیگانه از آنها سوء استفاده می کنند» هشدار داد.

بولتن نیوز نیز بر ضرورت «هوشیاری بیشتر از سوی مقامات ایرانی» تاکید کرد و نوشت:

«حساسیت های جدی نسبت به برخی خبرنگاران و رسانه ها وجود دارد از جمله بی بی سی فارسی و صدای امریکا. در این میان، مصاحبه ی مسئولان با مسیح علی نژاد نیز حساسیت های قابل تاملی را سبب خواهد گشت و (…) حاشیه های پر رنگ تر از متنی که در پی مصاحبه بعضا گریبان گیر فرد و مجموعه ی حقوقی وابسته به او می گردد هوشیاری بیشتری را از سوی مقامات ایرانی می طلبد».

علی نژاد اما در وبسایت اش پاسخ داد که «آنچه که شما نامش را می‌گذارید «دلالی»، «روزنامه‌نگاری آزاد» است. همان‌طور که خود فارس تمام مصاحبه آزادم با کارگردان قلاده‌های طلا را بازنشر کرد یا رجانیوزی‌ها و جهان‌نیوزی‌ها مصاحبه‌ام با همسر استاد فیزیک دانشگاه را به طور کامل منتشر کردند و بارها مصاحبه‌های دیگرم را نقل قول کرده‌اید، بی‌بی‌سی و صدای آمریکا و رسانه‌های دیگر هم می‌توانند مصاحبه یک خبرنگار آزاد را باز نشر و یا نقل قول کنند، این به معنای این نیست که من یا یک خبرنگار آزاد دلال بی‌بی‌سی یا دلال رسانه‌های دیگر است. این یک کار کاملا ساده و عادی و مشروع در عرصه خبررسانی است و خودتان هم همین رویه را دنبال می‌کنید».

اما این روزنامه نگار در گفتگو با “راه دیگر” تجربه ی گفتگو با نماینده اهر و هریس را متفاوت می داند و خشنود است که او تسلیم فشارهای «کیهان و شرکا» نشده و دروغ نگفته است:

« آقای فلاح نماینده اهر و هریس واقعا زمانی که با من مصاحبه می کرد دلش با مردم منطقه بود و صادقانه به او گفتم برای وب سایتم مصاحبه می کنم، حتی به من گفت من با وب سایت مصاحبه کنم که بیننده ای ندارد؟ باید صدای مردمی که الان زیر آوار هستند به گوش کسی برسد، به او صادقانه گفتم وب سایت من بیشتر از وب سایت های داخل ایران مخاطب دارد و حتی تواضع را کنار گذاشتم و گفتم  فیسبوک من چهل هزار عضو دارد که ایشان گفت بسیار خوب! پس من مصاحبه می کنم. با این همه به من هم گفته بود شما بیایید درددل مردم و حرف های شان را گوش کنید. البته آقای فلاح  وقتی خبرنگار فارس یقه اش را  گرفت پای حرفش ایستاد و دروغ نگفت که اصلا نمی دانستم این خبرنگار از خارج زنگ می زند؛ برای همین کیهان نوشت: «عباس فلاحی باباجان، در گفتگو با خبرنگار مجلس کیهان با بیان این نکته که از هویت این فرد اطلاع نداشتم گفت: به فردی که از خارج از کشور تماس گرفته بود گفتم که اگر شما دلسوز مردم هستید چرا از خارج کشور با من صحبت می کنید، به اینجا بیائید و به هموطنان خودتان کمک کنید.»

پرونده های شکایت شهروندان، موسسات، فعالان سیاسی و روزنامه نگاران از دروغ های منتشر شده در روزنامه کیهان، خبرگزاری فارس و صدا و سیما تا کنون بارها در دستگاه قضایی گشوده شده و بی سرانجام رها شده است؛ شاید دستگاه قضایی هم از همانجایی می ترسد که نمایندگان مجلس؛ همانجا که مسیح علی نژاد نشانی اش را جستجو می کند: قدرتی فراتر…

پاسخی بگذارید

