مجلس «جزئیات قول شرف» یکی از بی شرف ترین اعضای دولت را همزمان با ماندگاری مرتضوی فاش کرد

با ابقای سعید مرتضوی در جایگاه رئیس سازمان تأمین اجتماعی، علی‌رضا زاکانی٬ نماینده اصول‌گرای منتقد احمدی‌نژاد، از جزییات «قول شرف مرتضوی» پرده برداشت و به بیان ماجرا وعده‌ وی برای کنار رفتن از سازمان تامین اجتماعی پرداخت.

زاکانی گفت که پس از انتصاب مرتضوی، مسعودي، معاون پارلماني تامين اجتماعي به توكلي برای «حکمیت» پیشنهاد داد: «مرتضوي گفته اگر زاكاني بيايد و يكي از ادعاهايي كه عليه من دارد را ثابت كند من كنار مي روم. گفتند شما قبول مي كنيد؟ گفتم بله از خداي من است كه بيايم چون اسناد من كاملا مستدل و قابل ارائه است. گفتند آقاي توكلي آدم دينداري است و اگر ايشان حاضر شوند دين شان را بفروشند و برخلاف حق حكم دهند حتما ارزش دين ايشان بيشتر از تامين اجتماعي است و من تامين اجتماعي را رها خواهم كرد. آقاي توكلي گفتند آيا شما قبول داريد من بين شما با توجه به اسناد آقاي زاكاني و دفاعيات شما قضاوت كنم؟ مرتضوي گفت من قبول دارم. اين صحبت را هم آقاي اشتهاردي به من گفته بود كه آقاي مرتضوي در جمع معاونين سازمان هم گفته كه اگر يك نفر بين ما حكم بشود و حكم به نفع زاكاني بدهد من كنار مي روم. خب جلسه برگزار شد. جلسه اول بيش از 3 ساعت طول كشيد و در آن جلسه وقت جلسه دوم برگزار شد».

نمایندگان مجلس هشتم پس از اعلام انتصاب سعید مرتضوی به سمت مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی٬ اعلام کرده بودند که در صورت عدم استعفا یا برکناری وی٬ وزیر کار را استیضاح خواهند کرد. گرچه وزیر کار اعلام کرد که مرتضوی از سوی احمدی‌نژاد منصوب شده و او باید حکم برکناری وی را امضا کند. این مساله باعث شد که نمایندگان طرح استیضاح وزیر را به مجلس بیاورند٬ اما این استیضاح پس از سخنان غلام‌علی حدادعادل و احمد توکلی، که سعید مرتضوی به آن‌ها قول داده بود از سمت خود استعفا دهد٬ منتفی شد. آن زمان برخی چون الیاس نادران و محمد دهقان نیز تهدید کرده بودند که در جلسه استیضاح به بیان ناگفته‌هایی از پرونده مرتضوی خواهند پرداخت که با افشای آن‌ها، وی قادر به ادامه کار نخواهد بود.

گفته می‌شود مرتضوی در جلسات خصوصی با نمایندگان مجلس اعلام کرده در جریان پرونده کهریزک وی مقصر نبوده است. او صورت‌جلسه شورای عالی امنیت ملی را به نمایندگان نشان داده که براساس آن سردار نجات دستور انتقال بازداشت‌شدگان روز 18 تیر به کهریزک را داده است. نجات از اعضای شورای عالی امنیت ملی و رییس سابق سپاه ولی‌امر ـ– تیم حفاظتی رهبر جمهوری‌اسلامی ـ– است. اما علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس حاضر به تایید یا تکذیب این خبر نشده و تنها گفته است که از این مساله خبر ندارد.

ایرنا همان زمان نوشته بود که احمدی نژاد «در آستانه ورود به صحن علنی» توسط محمدحسن ابوترابی، نایب رئیس مجلس از خارج شدن طرح استیضاح از دستور کار مجلس مطلع شد. احمدی‌نژاد با تأکید بر آمادگی خود برای حضور در مجلس و دفاع از وزیر کار، «سه بار تصریح کرد که دولت هیچ تعهدی در این خصوص نداده است».

با اين حال، محمد کرمی راد، نماينده مجلس شورای اسلامی به نقل از معاون پارلمانی وزير کار گفته است که «سعيد مرتضوی ديشب وعده استعفا داد اما اين استعفا هنوز به دست عبدالرضا شيخ الاسلامی نرسيده است. بنا به گفته معاون پارلمانی وزير تعاون، کار و امور اجتماعی اگر متن استعفای سعيد مرتضوی از رياست سازمان تامين اجتماعی امروز به دست وزير برسد شيخ الاسلامی در جلسه ای با رييس جمهوری درباره پذيرش يا عدم پذيرش اين استعفا تصميم گيری می کند».

پيش از ميانجی گری حدادعادل، سعيد مرتضوی پذيرفته بود که احمد توکلی، رييس مرکز پژوهش های مجلس، در زمينه ماندن يا رفتن وی حکميت کند.

توکلی روز يکشنبه با اشاره به اسناد ارائه شده توسط عليرضا زاکانی درباره اتهام ها عليه سعيد مرتضوی گفت: «بعد از دقت در بررسی اسنادی که طرف مورد نظر ارائه داد، رای من به کناره گيری آقای مرتضوی اعلام شد و البته من هيچ مصاحبه ای در اين رابطه نداشتم تا فرايند مذکور به نتيجه برسد و کناره گيری آقای مرتضوی محقق شود». به گفته وی، سعید مرتضوی «قول شرف داده است تا به سازمان تامین اجتماعی باز نگردد.»

در همین حال، به گزارش ایرنا، سعید مرتضوی دیدار با احمد توكلی را تكذیب كرده و گفته: «در پنج روز گذشته توكلی با بنده دیداری نداشته است و من هم با وی دیدار نكرده ام». وی با بیان اینکه «قویا تكذیب می كنم كه بین ما دیداری انجام شده است»، افزوده: «بنده تلاش كردم دروغگویی ها خاتمه یابد ولی ظاهرا با وجود این تلاش ها این هدف محقق نشد».

از سوی دیگر، کاظم جلالی، سخنگوی کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس به پس گرفتن استيضاح و حکميت احمد توکلی اعتراض کرد و با بيان اينکه «طرح استيضاح وزير کار آبروی دسته جمعی مجلس است»، گفت: «تعجب می‌کنم چرا توکلی که در جاهايی بسيار دقيق عمل می‌کند به يک قسم مرتضوی قانع شده و استيضاح را پس می‌گيرد».

زاکانی همچنین گفته است: «ايشان گفتند كه اگر حكم حكميت اجرا شود من نابود مي شوم. گفتم اين خواست خوتان بود. ايشان اصرار كردند كه راه ديگري جلويشان بگذاريم و خودشان گفتند آقاي حداد در تلويزيون صحبت كردند و خانواده من ناراحت شدند. بعد گفتند خانواده من آقاي حداد را قبول دارند و اگر ايشان بررسي كنند هر نظري كه بدهند من قبول دارم. اين باز خواست ايشان بود و ما اصلا اسمي از آقاي حداد نبرديم و اين صحبت ها هم ضبط شده و موجود است. چون ما هر صحبتي كه ايشان مي كرد علنا ضبط مي كرديم».

حداد عادل، درباره این دیدار گفته بود: «نظر مشورتی بنده را درباره اين موضوع جويا شدند». وی افزوده که «با توجه به ضرورت همکاری و همدلی ميان مجلس و دولت و با تاکيد بر بيانات رهبر انقلاب اسلامی» به مرتضوی پيشنهاد کرده است که از رياست سازمان تامين اجتماعی استعفا دهد.

حداد عادل گفته بود: «جناب آقای مرتضوی نيز با قبول مصلحت انديشی پيشنهاد اين جانب را پذيرفتند و آمادگی خود را برای استعفا هم در آن جلسه و هم در تماس مکرر تلفنی بعدی اعلام کردند».

این دیدار و توافق‌های آن اما با تکذیب مرتضوی همراه شده بود. اکنون زاکانی درباره این جلسه می‌گوید: «من زنگ زدم به آقاي حداد كه در جلسه كميسيون مجمع تشخيص بودند. ما رفتيم دفتر ايشان و گزارشي دادم و درخواست آقاي مرتضوي را هم مطرح كردم. آقاي مرتضوي هم صحبت هاي خودش را بيان كرد. آقاي حداد هم صحبت هايي كردند و جمعبندي ايشان اين بود كه به آقاي مرتضوي گفتند به مصلحت كشور است كه شما نباشيد و استعفا بدهيد. ايشان گفت چشم و با طيب خاطر رفت در اتاق مجاور نشست استعفايش را نوشت و آمد استعفايش را براي ما قرائت كرد و دو سه كلمه آن را جلوي ما بالا و پايين كرد. بعد هم گفت من مي روم با وزير جلسه مي گذارم و يك نسخه از استعفا را هم به رئيس جمهور مي دهم. خيلي محكم هم دست دادند و رفتند و گفتند اگر آنها هم استیضاح را قبول نکنند من سرکار برنمی‌گردم».

اما علی مطهری گفته بود که استعفای مرتضوی تنها نصف روز دوام داشته و او مجددا به سر کار خود بازگشته است.

او درباره استعفای مرتضوی و منتفی شدن طرح استیضاح گفته بود: «دوستان ما باید زمانی استیضاح را منتفی می کردند که آقای مرتضوی خودش استعفا و وزیر رسما استعفای او را می پذیرفت نه اینکه به صرف اعلام آمادگی آقای مرتضوی برای استعفا، آن هم به گفته شخص ثالث یعنی آقای حداد، استیضاح را منتفی کنند تا هم سرخودشان کلاه برود و هم جایگاه مجلس تنزل پیدا کند.»

او معتقد است که حتی وزیر کار هم در پذیرفتن این استعفا نمی توانسته نقشی داشته باشد، «زیرا در دولت آقای احمدی نژاد، وزیران کاره ای نیستند و خود آقای احمدی نژاد تصمیم گیر است و روشن است که ایشان هیچ گاه از راهی که رفته، هر چند اشتباه باشد، بر نمی گردد».

پاسخی بگذارید

