چه کسانی تبریک گفتند و چرا خامنه ای، احمدی نژاد و وزیر ارشاد به فرهادی تبریک نگفتند؟!

هفت پرده: ازاسکار، خاتمی و دائی، تا «دستان» در مونیخ

* آقای خامنه ای به روی خودش نیاورد، چون حتما این جایزه را اهدائی «استکبار جهانی» می داند. احمدی نژاد هم، چون برخلاف برخی از ورزشکاران، قرار نیست فرهادی مجسمه اسکار را ببرد تقدیم او کند و بگوید که این «دلاورهسته ای» شایسته تر از او برای «اسکار» است، شادمانی مردم را نادیده گرفت. محمد حسینی وزیر ارشاد هم خودش را شریک جایزه فرهادی قلمدادکرد یعنی اینکه اگر قرار است به کسی تبریک بگویند، باید به وزیر ارشاد بگویند، چونکه او اجازه داده این فیلم ساخته شود

هفت پرده: ازاسکار، خاتمی و دائی، تا «دستان» در مونیخ ؛ سعید زندگانی
  جرس – دراولین پرده، از پیامهای شادباشی که برای اصغر فرهادی نوشتند و گفتند، می گوئیم: از خاتمی تا علی دائی؛ در پرده دوم ابراز رضایت رهبر از «یه حبه قند» را می خوانیم، در پرده سوم می فهمیم که اولین اسکار، جایزه شماره 2264 سینمای ایران بوده است؛ طنزهای منتشرنشده «عمران صلاحی» موضوع پرده چهارم است؛ در پرده پنجم از «بوسیدن روی ماه» خبر می گیریم که قرار است نوروز اکران شود، اما ارشاد مجوزش را صادر نمی کند؛ پرده ششم نیز از اشکال تراشی برای نمایشنامه «عشق و عالیجناب» حکایت دارد؛ و پرده آخر خبری است در مورد گروه موسیقی «دستان» که قرار است در آستانه نوروز و در مونیخ، با گروه کر ایالت «بایرن» به روی صحنه برود!

اسکار فرهادی، تبریک خاتمی و علی دائی!
پیروزی اصغر فرهادی و فیلمش «جدائی نادر از سیمین» درهشتادوچهارمین دوره اهدای جوایز سینمائی «اسکار» از سوی آکادمی فیلم آمریکا در هالیوود، میلیونها ایرانی را در سراسر جهان خوشحال کرد؛ جز آنان که علی القاعده نباید خوشحال می شدند! از هر سوی و هرکس، صدها پیام تبریک و شادباش به سوی فرهادی و عوامل فیلمش سرازیر شد که آخرین آنها همین امروز پنجشنبه، از قلم عبداله نوری بودده است. همه شادمانند و شادباش می گویند، جز آنانکه به علت مسئولیتی که دارند، به روال معمول باید در این کار پیشقدم می شدند، یعنی رهبر، رئیس جمهوری و وزیر ارشاد دولت جمهوری اسلامی ایران، که نشدند!
آقای خامنه ای به روی خودش نیاورد، چون حتما این جایزه را اهدائی «استکبار جهانی» می داند. احمدی نژاد هم، چون برخلاف برخی از ورزشکاران، قرار نیست فرهادی مجسمه اسکار را ببرد تقدیم او کند و بگوید که این «دلاورهسته ای» شایسته تر از او برای «اسکار» است، شادمانی مردم را نادیده گرفت. محمد حسینی وزیر ارشاد هم خودش را شریک جایزه فرهادی قلمدادکرد یعنی اینکه اگر قرار است به کسی تبریک بگویند، باید به وزیر ارشاد بگویند، چونکه او اجازه داده این فیلم ساخته شود ودر جشنواره سینمائی فجرسال گذشته به «جدائی نادر از سیمین» تندیس پنج سیمرغ بلورین از کیسه مبارک بخشیده است! جواد شمقدری معاون وزیر و رئیس سازمان سینمائی، بالاترین مقام جمهوری اسلامی بود که به فرهادی تبریک گفت، اما تبریکی که بیشتر به تهدید می مانست: «قضاوت آمريکايي در مقابل فرهنگ ايراني سر تعظيم فرود آورد و راي دهندگان آکادمي اسکار در مقابل لابي صهيونيستي که بر طبل جنگ مي‌کوبد واکنش متفاوتي نشان دادند و اين ترک آغاز فروپاشي استيلاي لابي صهيونيستي بر جامعه و همه نهادهاي آمريکايي است»!
در مقابل اینها اما، تبریک محمدخاتمی رئیس جمهوری پیشین ایران دلها را آرام کرد، حال و هوای صلح و تفاهم داشت و نشان داد که چرا ایرانیها، بویژه هنرمندان و اهالی فرهنگ، اینهمه «سید» خنده رو را دوست دارند. خاتمی انگار که نماز صبح را خوانده، اسکار را نگاه کرده و بلافاصله دست به قلم برده باشد، یکی ازاولین شادباشها را به سوی فرهادی روان کرد؛ فیلمساز را «هنرمند گرانقدر» خواند؛ اسکار را «پرآوازه ترین حادثه و مراسم سینمائی» نامید؛ انتخاب کنندگان را «صاحب نظران معتبر» دانست و سینمای ایران را «صاحب سبک و اندیشمند» گفت، تا هنرمندانه و اندیشمندانه به این نتیجه برسد که: » آنان که به ایران و به آیین و فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم دلبستگی دارند و احترام می‌گذارند، توفیق بزرگ شما را بار دیگر ارج می‌نهند. این حادثه را باید نشانه‌ای روشن بر آن دانست که هنر به طور عام و سینما به طور خاص از مهم‌ترین ابزارهایی است که می‌تواند در جهان نا‌امن، جنگ‌زده و پر از تبعیض و ناروایی و خودکامگی، موجب نزدیکی دل‌ها و چیرگی انسانیت و محبت بر خشونت شود و گفت‌و‌گوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها را به جای تنش و درگیری بنشاند.»


اما یکی از جالب ترین واکنشها را علی دائی در مورد پیروزی فرهادی نشان داد که کمتر در رسانه ها انعکاس یافت، شاید ار اینرو که کسی از «آقای گل جهان» انتظار ندارد سینمائی باشد، «جدائی نادر از سیمین» را فیلمی خوب و تاثیر گذار بداند و اسکار گرفتن آنرا یکی از بهترین رویدادهای سال تلقی کند! گفت و گوی کوتاه او را با «خبرآنلاین» در این مورد بخوانید:
*درباره موفقیت اصغر فرهادی صحبت خاصی دارید؟
-می‌دانم که همه ایران پیگیر این موفقیت بودند. اتفاق مهمی رخ داده. این جایزه و این موفقیت بزرگ و مهمی است. بنده به خانواده سینمای ایران و مردم خوب ایران که خوشحال شدند از این اتفاق تبریک می‌گویم. اسکار گرفتن فیلم جدایی نادر از سیمین یکی از بهترین اتفاقات سال 1390 بوده. فکر می‌کنم بهترین سورپرایز بوده برای مردم ایران. صمیمنانه تبریک می‌گویم به خود فرهادی و عوامل فیلم و جامعه سینما و آرزو می‌کنم بیش از این موفق باشد و این موفقیت‌ها ادامه داشته باشد.
*شما فیلمش را دیده‌اید؟
-بله توی یک اکران خصوصی این فیلم را دیدم.
*به نظر شما چطور فیلمی است؟ وقتی این فیلم را تماشا کردید برای شما تاثیرگذار بود؟
-اگر فیلم خوبی نبود و تاثیرگذار نبود این همه جایزه بین‌المللی به آن نمی‌دادند!


رهبر «یه حبه قند» را پسندید!

آقای خامنه ای با نظری که در مورد فیلم «یه حبه قند» ساخته رضا میرکریمی صادر کرد، نشان داد که اگر حرفی در مورد اسکار فرهادی نمی زند، نه از روی بی اطلاعی بلکه از سر «استکبار ستیزی» است؛ وگرنه فیلم خوب را ازبد تشخیص می دهد؛ که نمونه آن ابراز رضایت از «یه حبه قند» ساخته با ارزش میرکریمی است و قرار شده این موضوع از طریق یکی از نزدیکان رهبری به اطلاع این فیلمساز هم رسانده شود!
به نوشته پایگاه اطلاع رسانی «پارس توریسم» هفته گذشته خبرنگار این پایگاه اطلاع یافت که «فیلم «یه حبه قند» ساخته رضا میر کریمی چند روز پیش برای مقام معظم رهبری نمایش داده شده و ایشان از این ساخته میرکریمی ابراز رضایت نموده‌اند. این موضوع یعنی نظر مقام معظم رهبری درباره فیلم «یه حبه قند» از طریق یکی از نزدیکان معظم له به اطلاع کارگردان فیلم نیز رسیده است و علی‌رغم برخی گزارش‌های منفی که پیش از این درباره این فیلم به ایشان رسیده بود، رهبر انقلاب این فیلم را واجد ویژگی‌های مثبتی ارزیابی کرده‌اند. فیلم «یه حبه قند» از آثار موفق و پرمخاطب سینمای ایران در چند سال اخیر و محصول حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است.»
از میان فیلمسازان پس از انقلاب، آقای خامنه ای بیش از همه با آثار مجید مجیدی، ابراهیم حاتمی کیا و رضا میرکریمی انس و الفت داشته است که حاتمی کیا چندی است به علت مواضع منتقدانه خود از این دایره بیرون افتاده و حتی فیلم «گزارش یک جشن» او بیش از یک سال است نتوانسته از بند توقیف وزارت ارشاد رهائی یابد. مجیدی اما با وجود نزدیکی به جنبش سبز در انتخابات گذشته، هنوز روابط صمیمانه خود را با رهبر حفظ کرده و با حمایت دستگاههای دولتی، هم اکنون مشغول پروژه عظیم فیلم «محمد (ص)» است که همین روزها فیلمبرداری بخشهائی از آن در عسلویه و بیابانهای اطراف کرمان به پایان رسیده است.
این فیلمساز که خود با فیلم «بچه های آسمان» نخستین سینماگر حاضر در مرحله نهائی اسکار سال 2006 بود، پس از مراسم امسال، در پیامی  نوشته است: «برگزیده شدن فیلم «جدایی نادر از سیمین» در مراسم اسکار را که به عنوان بهترین فیلم خارجی زبان برنده جایزه شده است، اولاً به اصغر فرهادی و همه عوامل فیلم و سپس به اهالی سینمای ایران تبریک می‌گویم. امید است این دست‌آورد بزرگ هنری را پاس بداریم و به آن به‌عنوان یک اتفاق ملی نگاه کنیم. یک اثر، چه در حوزه علمی و چه هنری، وقتی جهانی می‌شود، دیگر از قالب فردی خارج و به‌عنوان یک کلیت دیده می‌شود که آن هم نام عزیز کشور اسلامی ایران است. ضمناً نباید فراموش کنیم که این فیلم اتفاقاً جزو فیلم‌های معدودی بود که ابتدا در جشنواره فیلم فجر درخشید و برنده پنج سیمرغ بلورین شد و با مخاطب داخلی ارتباط گسترده‌ای پیدا کرد و سپس در محافل جهانی نیز درخشید. این خود، دست‌آوردی بزرگ برای سینمای ملی است.»


دوهزارودویست وشصت وچهارمین جایزه سینمای ایران

یک پژوهشگر و کارشناس سینمائی، کشف کرده است که اسکاری که اصغر فرهادی برای «جدائی نادر از سیمین» گرفت، دوهزار و دویست و شصت و چهارمین جایزه بین المللی است که سینمای ایران دریافت می کند و به این ترتیب می توان گفت که سينماي ايران ديگر تمامي جايزه‌هاي معتبر جهاني را در پنج دهه‌ي گذشته دريافت كرده است!
محمد اطبایی كارشناس بين‌المللي سينماي ايران در پي موفقيت‌هاي «جدايي نادر از سيمين» در اسكار و در پاسخ به اينكه آيا با دريافت اسكار، كلكسيون جوايز بين‌المللي سينماي ايران تكميل شد؟ به خبرگزاری «ایسنا» گفت: حضورجهاني سینمای ایران از سال 1337 آغاز شد و اولين جايزه بين‌المللي هم در سال 1340 براي سينماي ايران رقم خورد. لذا، سينماي ايران ديگر تمامي جايزه‌هاي معتبر جهاني را در پنج دهه گذشته دريافت کرده و جايزه اسکار بهترين فيلم غير انگليسي زبان آقاي فرهادي، دو هزار و دويست و شصت و چهارمين و از مهم‌ترين جوايز تلقي مي‌شود. اما اين جايزه فراتر ازتکميل کردن ويترين افتخارات بين‌المللي سينماي ايران، در اين مقطع زماني، رويکرد ديگري داشته و موجي از اميد و شور را نصيب سينماگران و مردم ايران کرده است» اطبايي در عين حال گفت: «البته ترديدي نيست اين موفقيت در وهله اول، براي اصغر فرهادي به عنوان سازنده‌ اين اثر، موقعيت‌هاي حرفه‌اي ويژه و جديدي را به وجود مي‌آورد اما ترديد ندارم که سينما و سينماگران ايراني هم از اين موقعيت بهره خواهند برد.»
وي معتقد است: «فيلم‌هاي اصغر فرهادي سطح استاندارد سينماي ايران را چه در داخل و داخل بالا برده و ديگر با توجه به توقع مخاطبان ايراني و خارجي، هم اصغر فرهادي و هم ديگر سينماگران ايراني کار دشواري جهت برآورده کردن اين انتظار ملي و بين المللي را دارند. فيلم «جدايي نادر از سيمين» توانست از مرزهاي معمول موفقيت‌هاي فيلم‌هاي ايراني گذر کند و مردم را نيز به تماشاي يک فيلم ايراني بکشاند و اين دستاورد کمي نيست. تنها در فرانسه، شمار تماشاگران فيلم از مرز يک ميليون نفر عبور کرده و فيلم با فروش 25 ميليارد توماني خود در سراسر جهان، به موفق‌ترين فيلم در تاريخ سينماي ايران تبديل شده است.»
اطبایی در بخش ديگري از سخنانش مطرح كرد: «در جست‌وجوهاي اينترنتي اگر نام «جدايي نادر از سيمين» را وارد كنيم، بيش از 18 ميليون مدخل بالا مي‌آيد و كدام پديده و اتفاق مي‌توانست نام ايران را در سرتاسر دنيا بدين گونه مثبت و گسترده مطرح كند؟ موفقيت‌هاي جهاني سينماي ايران در چند دهه اخير نقشي به سزا در تصحيح نگاه غلط و غرض‌آلود بسياري از مردم و رسانه‌ها در جغرافيا و فرهنگ‌هاي مختلف داشته است، هر چند اين سينما در داخل با مسايلي مواجه است و رسانه ملي هم همگام با شادي عمومي به بازتاب مناسب اين موفقيت نمي‌پردازد! تصور مي‌كنم سينماگران جوان ايراني عرصه‌هاي تازه‌اي را براي موفقيت‌هاي آتي سينماي ايران ايجاد کنند و اميد است مسوولان نيز با توجه به اين ظرفيت‌ها و اعتماد به دست‌اندرکاران سينماي ايران، شرايط بروز خلاقيت‌ها را براي اين سينماگران فراهم سازند.»

 


طنزهای منتشر نشده عمران صلاحی، کتاب می شود

عمران صلاحی شاعر و طنزپرداز نامدار کشورمان، پنج سال پیش با یک سکته قلبی از میان ما رفت، در حالیکه همین چند روز پیش شصت و پنج ساله شد! به همین مناسبت فرزند او ياشار صلاحی در یک گفت و گوی رسانه ای اعلام کرد که نوشته ها وشعرهای طنز عمران صلاحی که پیش از این در مطبوعات به چاپ رسیده اند، آماده می شود تا بصورت کتابی منتشر شود. او می افزاید: » اكنون در حال كار كردن بر روي اين مجموعه هستم كه شامل آثار نظم و نثر است؛ اما هنوز براي چاپ آن با ناشري صحبت نكرده‌ام.»
در سالي كه گذشت، مجموعه‌ي شعر‌هاي تركي عمران صلاحي با نام «يارالي درنا» (درناي زخمي) در نشر امرود منتشر شد. همچنين مجموعه‌ي شعر‌هاي جدي چاپ‌نشده‌ي او از سال 45 تا 85 با نام «پشت دريچه‌ي جهان» در انتشارات مرواريد به چاپ رسيد. عمران صلاحي – شاعر و طنزپرداز – متولد دهم اسفندماه سال ‌1325، كارش را با مجله‌ي «توفيق» شروع كرد و آن‌جا با پرويز شاپور آشنا شد. او سال‌ها در مطبوعات از جمله «گل‌آقا» طنز مي‌نوشت. صلاحي 11 مهرماه سال ‌85 بر اثر سكته‌ي قلبي در سن شصت‌سالگي درگذشت و از آثار منتشرشده‌اش، اين عنوان‌ها هستند: «طنزآوران امروز ايران»، «گريه در آب»، «قطاري در مه»، «ايستگاه بين راه»، «پنجره‌دن داش گلير و آينا كيمي» (به زبان تركي)، «حالا حكايت ماست»، «رؤياهاي مرد نيلوفري»، «شايد باور نكنيد»، «يك لب و هزار خنده»، «آي نسيم سحري»، «ناگاه يك نگاه»، «ملانصرالدين»، «باران پنهان»، «از گلستان من ببر ورقي»، «هزار و يك آيينه»، «گزينه‌ي اشعار» و «مرا به نام كوچكم صدا بزن».


برای نوروز به «بوسیدن روی ماه» مجوز نمی دهند؟

با اینکه «بوسیدن روی ماه» ساخته همایون اسعدیان یکی از فیلمهایی است که قرار است نوروز امسال روی اکران بروند، ولی اداره نظارت در وزارت ارشاد از صدور پروانه نمایش برای آن خودداری می کند تا احیانا یکی از فیلمهای مورد نظر این وزارتخانه را در اکران نوروزی که معمولا پربیننده است، به روی پرده سینماها بفرستد. این فیلم «قلاده های طلا» ساخته ابوالقاسم طالبی فیلمساز حزب الهی در مورد انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری یا به تعبیر سازنده، ماجراهای فتنه پس از انتخابات است!
منوچهر محمدی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «بوسیدن روی ماه» ضمن انتقاد از تحویل ندادن پروانه نمایش این فیلم از طرف ارشاد، علیرغم آماده بودن این مجوز، عنوان کرد که این موضوع به لحاظ قانونی قابل پیگیری است. محمدی در ارتباط با صدور پروانه نمایش این فیلم به خبرنگار «مهر» گفت: «علیرغم اینکه پروانه نمایش این فیلم آماده است، اما اداره نظارت و ارزشیابی ارشاد از دادن آن امتناع می‌کند. زیرا نمی‌خواهند «بوسیدن روی ماه» برای نوروز 91 اکران شود و هیچ دلیل موجهی نیز در این ارتباط بیان نمی‌کنند. در حالی که وظیفه وزارت ارشاد دادن پروانه نمایش به فیلم‌هاست و درباره زمان نمایش آنها سینمادار ودفتر پخش تصمیم‌گیری می‌کنند. اینگونه محدودیت‌ها نشان دهنده پاره‌ای از مسائل حاشیه‌ای است و وارد شدن ارشاد به این مسائل در شان اداره نظارت و ارزشیابی و سینماگران نیست. طرح چنین مباحثی جز قوانین و مقررات نیست و دخالت دادن مسائل شخصی در مباحث حرفه‌‌ای دلسردی سینماگران را به همراه دارد.»


این تهیه‌کننده سینما در ارتباط با مشکل ممیزی در مورد «بوسیدن روی ماه» گفت: «مواردی در این ارتباط مطرح کردند اما با گفتگو حل شد. به ما هم اعلام کردند پروانه نمایش فیلم مشکلی ندارد. روز گذشته که مراجعه کردیم گفتند مجوز آماده است اما چون قصد دارید عید اکران کنید به شما نمی‌دهیم! اینگونه دخالت‌های بی‌خود، هزینه‌های اداره کل نظارت و ارزشیابی ارشاد را بالا می‌برد و اگر ادامه پیدا کند نافی مقررات شرعی و قانونی کشور است. زیرا سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده مالک فیلم است و این کار به معنی نفی مالکیت محسوب می‌شود و حتی به لحاظ قانونی قابل پیگیری است. البته ما تلاش خود را برای گرفتن پروانه نمایش «بوسیدن روی ماه» انجام می‌دهیم.»
از سوی دیگر، همايون اسعديان کارگردان این فیلم گفت: «پخش‌كننده «بوسيدن روي ماه» قصد داشت اين فيلم را براي عيد نوروز اكران كند و به همين دليل بيلبوردهايي با مجوز وزارت ارشاد در شهر نصب شده است. اما اكنون شوراي صنفي نمايش با تخلف در چينش فيلم‌هاي اكران نوروزي راه را براي بعضي فيلم‌ها مسدود كرده است.» این فیلمساز درباره بيلبوردهاي اين فيلم سينمايي كه روي آنها تبليغ «اكران در بهار ‌٩١» ديده مي‌شود، ادامه داد: «پخش اين فيلم سينمايي در اختيار حوزه هنري است. پخش‌كننده با توجه به قطعي بودن پروانه نمايش براي اكران نوروزي آن برنامه‌ريزي و با مجوز وزارت ارشاد بيلبوردهايي را در سطح شهر پخش کرد.»
به گفته اسعدیان، شوراي صنفي نمايش استدلال‌هاي غلطي را براي چينش فيلم‌هاي نوروزي بيان مي‌كند، چرا که تركيب متنوع فيلم‌ها بهترين تركيب براي اكران عيد نوروز است و اينكه بگوييم عيد به فيلم‌هاي مفرح نياز دارد كاملا اشتباه است و اين حرف ناشي از اشتباه گرفتن مديوم تلويزيون و سينما است. وی می افزاید: «طبيعي است كه تلويزيون موظف است در ايام تعطيلات نوروز فيلم‌هاي مفرح پخش كند اما سينما اينگونه نيست. فيلم‌هايي كه در اكران نوروزي نمايش داده مي‌شوند بين ‌دو تا دوماه ونیم روي پرده مي‌مانند و قرار نيست اين فيلم‌ها تنها براي ايام تعطيلات عيد برنامه‌ريزي شوند. بيشترين فروش فيلم‌ها پس از ايام تعطيلات نوروز است. سال قبل ديديم كه فيلم آقاي فرهادي «جدائی نادر از سیمین» در عيد نوروز اكران و با استقبال بسيار خوبي مواجه شد؛ در حالي كه اين فيلم، فيلمي بسيار تلخ است. اين سخنان كه گفته مي‌شود فيلم‌هاي اين ايام حتما بايد مفرح باشند، گم كردن نيات اصلي افرادي است كه مي‌خواهند حتي چينش‌ فيلم‌هاي نوروزي را نيز در دست خود بگيرند»!


عشق و عالیجناب هم برای صحنه مجوز ندارد!

نمایشنامه «عشق و عالیجناب» که در جشنواره تئاتر فجر و با حرف و حدیث های بسیار بالاخره به روی صحنه رفت، برای اجرای عمومی مجوز ندارد و اینرا روابط عمومي مجموعه تئاترشهر در نامه ای اعلام کرده و می گوید: «احتراما پيرو درج گفت‌وگوي هنرمند ارجمند جناب آقاي حسين پاکدل با عنوان «عشق و عاليجناب پاکدل در سالن اصلي به صحنه مي‌رود» به اطلاع مي‌رساند براساس تقاضاي مجدد ايشان در تاريخ 26 بهمن ماه 90 مبني بر اجراي نمايش مذکور در تالار اصلي، اين درخواست به اداره کل هنرهاي نمايشي ارسال خواهد شد و در صورت اخذ مجوز اجراي عمومي، مجموعه تئاتر شهر پذيراي اين اثر خواهد بود. بديهي است گفت‌و‌گوي رييس مجموعه تئاتر شهر با جناب آقاي پاکدل پيرو درخواست ايشان و مذاکره درباره زمان اجراي احتمالي نمايش «عشق وعاليجناب» بوده و همانگونه که پيش‌تر اشاره شد اجراي عمومي اين اثر منوط به اخذ مجوزهاي لازم از شوراي نظارت و ارزشيابي بر نمايش و توافق با شوراي حمايت خواهد بود.»
پس از انتشار این نامه، حسین پاکدل از مفاد آن ابراز تعجب کرد و گفت: «آنچه در اين جوابيه بسيار شگفت‌انگيز بود، اين است كه يك امر بسيار بديهي و روشن دوباره توضيح داده شده است. مسلما اين نمايش هم مانند تمام نمايش‌هاي ديگر براي اجراي عمومي بايد مجوز بگيرد اما اين از مسووليت مدير تئاتر شهر چيزي را كم نمي‌كند. مدير تئاتر شهر در تماسي تلفني در حضور اعضاي شورا به من خبر دادند كه بطور قطع اجراي نمايش «عشق و عاليجناب» در شوراي هنري تئاترشهر تصويب شده است. ما با اعمال برخي تغييرات نمايش‌مان را در جشنواره‌ي تئاتر فجر اجرا كرديم و حالا هم آمادگي بازبيني دوباره را داريم.»
نويسنده و كارگردان نمايش‌هاي«حضرت والا» و «رقص زمين» با اعتقاد بر اينكه اين وضعيت نشانگر بلاتكليفي در مديريت است، به حضور تعدادي از هنرمندان تئاتر در شوراي هنري تئاتر شهر اشاره كرد و افزود: «بايد حرمت اين اعضا نگه داشته شود، ما از اعتبار اينها استفاده و هزينه مي‌كنيم اما تصميمات جاي ديگري گرفته مي‌شود. نمي‌دانم آنچه به عنوان جوابيه‌ي تئاتر شهر اعلام شده است به اطلاع اعضاي شوراي هنري اين مجموعه هم رسيده يا نه به هرحال اعضاي اين شورا به من گفته بودند نمايشم اجرا مي‌شود.» در این حال محمد امیر یاراحمدی عضو شورای هنری مجموعه تئاتر شهر، درباره‌ي نظر این شورا درباره‌ي اجراي نمايش «عشق و عاليجناب» كار حسين پاكدل به «ايسنا» گفت: «اجراي اين نمايش در شوراي تئاترشهر به تصويب رسيده و بر اجراي آن اصرار داريم.»


با گروه کر ایالت بایرن، «دستان» در مونیخ روی صحنه می رود

در آستانه نوروز، شنبه 27 اسفند/ 17 مارس، گروه «دستان» با پنج نوازنده و موسیقی دان نامدار ایرانی، همراه با گروه کر راديو ایالتی «بایرن» آلمان در مونیخ به روی صحنه مي‌رود تا آثاری از آهنگساز معروف اتریشی «روپرت هوبر» را به رهبری خود او اجرا کند. در این اجرا حمید متبسم با تار، سعید فرج پوری با کمانچه، پاشا هنجنی با نی، پژمان حدادی و بهنام سامانی با سازهای ضربی و کوبه ای، گروه کر رادیو بایرن را همراهی می کنند. از این میان تنها پاشا هنجنی در ایران اقامت دارد. متبسم که چندی پیش قطعه «سیمرغ» با صدای همایون شجریان را در ایران و اروپا به روی صحنه برد، مقیم هلند است؛ فرج پوری مدتی است ساکن کانادا شده، حدادی در آمریکاست و سامانی سالهاست در آلمان اقامت دارد.


«روپرت هوبر» از آهنگسازان و رهبران شناخته شده اتريشي است که سال‌ها به رهبري و آهنگسازي براي کرهاي معتبر اروپايي مشغول بوده و سمت استادي کنسرواتوريم شهر «گراتس» در اتریش را برعهده دارد. آثار اين آهنگساز اتريشي براي گروه کر و گروه دستان در کنار ديگر آثار کلاسيک از آهنگسازاني همچون «شومان» و »هاوس» در این کنسرت اجرا خواهد شد. سالن معروف تئاتر «پرنس رگن» كه يکي از سالن‌هاي بزرگ و کلاسيک شهر مونيخ مرکز ایالت «بایرن» است، محل این اجرا خواهد بود.

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s