احمد منتظری : حتی امکان شکایت هم وجود ندارد چرا که باید دادخواست را نزد کسی ببریم که خود در این ماجرا متهم است

احمد منتظری : از زنده ماندن نام آیت الله منتظری می ترسند
از زنده ماندن نام آیت الله منتظری می ترسند  جرس: در آخرین روز بهمن ماه درب يک اتاق در منزل شخصی حجت الاسلام احمد منتظری و همچنين کتابخانه و منزل شخصی مرحوم آيت الله العظمی منتظری پلمب شد. احمد منتظری در اطلاعیه ای که روز گذشته صادر کرد ضمن شرح ماجرا ، حکم دادسرای ویژه روحانیت را غیرقانونی خواند و در اعتراض به آن از امضای صورتجلسه مبنی بر ضبط اموال و دفاتر آیت الله منتظری خودداری کرد. در همین رابطه با حجت الاسلام احمد منتظری گفتگویی کردیم .

احمد منتظری با اعتراض نسبت به عملکرد دادگاه ویژه روحانیت میگوید حتی امکان شکایت هم وجود ندارد چرا که باید دادخواست را نزد کسی ببریم که خود در این ماجرا متهم است. آقای منتظری از مراجع و حوزه علمیه میخواهد که در اعتراض به اهانتی که به مرجعیت شده و دخالتی که در امور مربوط به مرجعیت صورت گرفته به طور علنی وارد عمل شوند تا جلوی این قسم رفتار غیرقانونی گرفته شود. آقای منتظری همچنین از احتمال نگارش نامه ای به احمد شهید گزارشگر حقوق بشر درباره این ماجرا خبر داد. 

جناب منتظری برای خوانندگان جرس توضیح می دهید که از مهر و موم کردن منزل مرحوم آیت الله منتظری و دفتر شما تا به امروز چه اتفاق دیگری افتاده است و آیا شما به دادسرای روحانیت احضار شده اید یا نه ؟
اتفاق دیگری نیفتاده و پلمپ همچنان هست و هنوز دستور تازه ای نیاورده اند.


ابلاغیه پلمپ دفتر شما را دادگاه روحانیت صادر کرده و در آن آمده که توقیف هر آنچه درباره مرجعیت است ، آیا محتوای این ابلاغیه برای شما روشن بود؟

در ظاهر این است که چیزهایی مثل دفاتر شهریه، صورت حسابی که مردم اینجا داشتند را جمع آوری کنند. اما در باطن اینها نیست، بلکه واقعا می خواهند که آثار آیت الله منتظری نباشد ، حتی کتابهای علمی و غیر سیاسی آیت الله منتظری را هم ممنوع کرده اند، در محافل و مجالس ممنوع است که کسی اسم ایشان را ببرد و این را پیگیری می کنند. از من هم می پرسیدند که چرا شهریه می دهید و من گفتم که از طرف مراجع و شش نفر از مراجع این کار را می کنم و شما می خواهید اسم آیت الله منتظری محو شود اما عزت با خداست.


در صورت امکان نام مراجعی را که نماینده شان هستید را می فرمایید؟

بعد از فوت آیت الله منتظری، بدون درخواستی از سوی من اولین کسی که اجازه دادند آیت الله موسوی اردبیلی بود، بعد هم آیت الله صانعی و آیت الله بیات و آیت الله شیرازی به ترتیب، این آقایان کتبا اجازه دادند و آیت الله سیستانی و آیت اله صافی گلپایگانی هم شفاها اجازه دادند. حالا ما هم نمی توانیم که دفتری داشته باشیم و در پاگرد منزل هم نمی شود جوابگوی مردم بود.


دستور دادستانی مگرمربوط به مرجعیت آیت الله منتظری نبود پس چرا شما را از دسترسی به دفتر خودتان محروم کرده اند؟

هیچ وجه قانونی ندارد،ما هیچ تخلفی نکردیم و کسی از ما شاکی نبوده که این آقایان این کار را بکنند.


بسیاری معتقدند که دادگاه روحانیت با اصول دادرسی در تضاد است و از آنجا که طبقه و گروهی را از جامعه جدا می کند و آیین دادرسی دوگانه ای را تداعی می کند، قانونی نیست، نظر شما در اینباره چگونه است؟

دقیقا همین طور است و در قانون اساسی تصریح شده که همه دادگاهها باید زیر نظر دادگستری باشد و این دادگاه زیر نظر دادگستری نیست و تخلف آشکار از قانون اساسی است اما سالهاست که به همین رویه عمل می کنند.


آقای منتظری، شما الان دسترسی به منزل ندارید؟

دسترسی به منزل داریم، اما اتاقی که در نزدیک در ورودی بود و به مراجعان اختصاص داشت را پلمپ کردند، حتی خودشان هم توجیه نبودند و تماس گرفتند و گفتند همین اتاق را پلمپ کنید . برای مامور اجرای حکم هم تعجب آور بود که دستور پلمپ یک اتاق در خانه را صادر کرده باشند.


آیا چیزی هم بردند؟

بله سی دی های خاطرات حاج آقا بود، یک سری دفاتر بود و مقداری پول را بردند و من صورت جلسه را امضا نکردم و گفتم چون کارتان غیر قانونی است ، امضا نمی کنم.


مقلدین آیت الله منتظری در صورت نیاز و با وضعیت فعلی چگونه می توانند با شما ارتباط داشته باشند؟

الان با ایمیل و تلفن می توانند در ارتباط باشند و ما هم می توانیم نمایندگان دیگری را معرفی کنیم و مشکل حل می شود. کسانی که باقی بر تقلید آقای منتظری مانده اند و برخی از مراجع این باقی ماندن را واجب می دانند، به دنبال کسب تکلیف شرعی خودشان هستند و حکومت نمیتواند بااین کارها از این تکلیف شرعی جلوگیری کند و اگر آقایان اینطور تصور میکنند پس مردم را نشناخته اند.


اخیرا شما نامه سرگشاده ای به رهبری نوشته بودید، آیا پس از آن نامه تهدیدی هم صورت گرفت و به نظرتان این اتفاقات از تبعات آن نامه نمی تواند باشد؟

تهدید نه ، اما یکبار که من را احضار کرده بودند گفتند که شما اهانت کردید به آقای خامنه ای ، اما من گفتم که اصلا این طور نیست وقصد توهین نداشتم و القاب را اگر می نوشتم تملق می شد. ائمه ما هم گفته اند که بهترین دوستان شما کسانی هستند که شما را انذار می دهند، به خاطر آن نامه به دادگاه روحانیت احضار شدم و بازجویی بوده ، اما تهدیدی نبوده است.


فکر می کنید این نامه در حرکت اخیری که علیه شما انجام گرفته، چقدر موثر است؟

در مجموع وقتی می بینند نام آیت الله منتظری زنده است نگران می شوند و می ترسند و این عکس العمل ها را نشان می دهند.


آیا در احضار اخیر به دادسرای روحانیت پیرامون انتشار اینترنتی آخرین کتاب آیت الله منتظری به نام انتقاد از خود هم مورد بازپرسی قرار گرفتید ؟

نه در این مورد بازجویی نشدم.


آیت الله منتظری در این کتاب الگویی از مرجعیت را ارائه داده اند که می توان مرجع بود و قائم مقام رهبری و از خود انتقاد کرد، این درحالی است که اخیرا از قول آیت الله خامنه ای نقل شده که خبرگان اجازه ورود به مباحث حکومتی ایشان را ندارد، اصولا آیت الله منتظری رهبر و ولایت فقیه را چگونه می دید؟

آیت الله منتظری به نظری که درباره ولایت فقیه داشت خودش هم عمل کرد، معتقد بود که ولایت فقیه مطلقه نیست و کسی نمی تواند در اموری که خلاف شرع می داند از ولایت فقیه تبعیت کند. خودشان هم عمل کردند به این نظر، می گفتند هیچ کس نمی تواند دستور خلاف شرعی از یک حاکمی بگیرد و عمل کند. این مامورانی که آمده بودند هم به ما می گفتند که ما ماموریم . آیت الله منتظری هیچ وقت ولایت مطلقه را قبول نکردند. ولایت فقیهی که قبول داشتند مقیده و به رای مردم بود و در ادامه هم نظارت خبرگان است.


شما خودتان درباره این کتاب که تکمیل کننده خاطرات مرحوم پدرتان است چه ارزیابی دارید؟

من فکر می کنم مهمتر از مطالب کتاب نفس این کار است که شخصیت سیاسی بیاید و خودش را نقد کند و من تا حالا بین سیاسیون خودمان ندیدم یا من خبر ندارم ، این فرهنگ خوبی است که هر کسی بیاید خودش رابعد از مسوولیت نقد کند و این برای آیندگان راهکاری می شود که دیگر اشتباهات گذشته تکرار نشود. جوانها می توانند بخوانند و راههای درست را می توانند انتخاب کنند.


شما ساکن قم هستید، در حال حاضر حاکمیت چه محدودیت هایی را برای روحانیت مستقل ایجاد کرده است؟

من اطلاع جزئی ندارم، اما بالاخره یک جو امنیتی هست ، دوربین هایی سر کوچه آقایان نصب است و کنترل می شود و مراجعان شناسایی می شوند و مثلا گفته اند به برخی از آقایان که خیال نکنید اگر با مرجعی خصوصی صحبت می کنید، ما بی خبر هستیم.


یعنی منزل مراجع شنود می شود؟

این طور وانمود می شود، یکی از دوستان می گفت عین مطالبی که صحبت کردم برای من نقل کرده اند، به هر حال این را تلقین می کنند تا مردم خود سانسور شوند و کسی جرئت حرف زدن نداشته باشند.


در جریان وضعیتی که برای شما به وجود آمده آیا مراجع قم اظهار نگرانی و اعتراضی کرده اند؟

ابراز نگرانی کرده اند اما عملا اقدامی علنی نداشته اند.


آیا شما برای برخورد با این کار غیر قانونی ، اقدام قانونی کرده اید؟

ما چنین امکانی نداریم و باید برویم به کسی که به نظرمان مجرم است، دادخواست بدهیم و این عقلانی نیست . من دارم فکر می کنم، مثلا شاید به آقای احمد شهید نامه بنویسم. امیدواریم به آنجا نرسد که بخواهیم ازدیگران و از مجامع بین اللملی استمداد کنیم. امیدوارم این مساله را خود حوزه علمیه قم پیگیری کند چون در واقع به مراجع جسارت و اهانت کردند. من از احمد شهید خواهم خواست که حق ضایع شده را و مزاحمت های بی جا را پیگیری کنند . مزاحمت های کنونی بیشتر از سال قبل بوده است.


آیا مراجع حاضر هستند که نامه ای مشترک در این زمینه بدهند؟

نه فکر نمی کنم چنین کاری بکنند. اما من از حوزه علمیه می خواهم که نسبت به این مساله از آنجا که دخالت در امور مرجعیت است ، وارد شده و مداخله کنند چون اهانت به مراجع بوده چرا که دسته بندی های سیاسی به واسطه دادگاه ویژه روحانیت فشارهایی را اعمال کردند که کار بسیار ناشایستی بوده است.

پاسخی بگذارید

