حسین زمان: ترجیح میدهم از همه حقوقی که یک هنرمند باید از آنها بهره مند باشد بگذرم ولی لحظه ای به مردم پشت نکنم

* حسین زمان که با همه این محدودیت ها مجالی برای ارائه آثار هنریش در داخل کشور ندارد می گوید: راه برایم کاملا مسدود است. به کمک دوستان تلاش می کنم تا کارهایم را در بیرون از کشور تولید و از طریق شبکه های خارج از ایران و یا شبکه اینترنت در اختیار مردم قرار دهم

حسین زمان چهره آشنای موسیقی کشور معتقد است برخورد با مقوله هنر کاملا سیاسی است. او ترجیح می دهد که از حقوق یک هنرمند بی بهره باشد ولی در کنار مردم بایستاد و لحظه ای به آنان پشت نکند.

ممنوعیت پخش آثار حسین زمان به زمان ریاست علی لاریجانی در صدا و سیما باز می گردد. اینک که شنیده می شود ضرغامی نیز بر این دستور پافشرده است، حسین زمان خوشحال است و خداوند بزرگ را شکرمی کند که چنین توفیق بزرگی نصیبش شده است که صدا وسیما کارهای او را پخش نمی کند. او به کلمه می گوید: . وقتی شنیدم اخیرا بر عدم پخش کارهای من از صدا و سیما تاکید شده بسیار خوشحال شدم چون از اینکه صدایم در اختیار سازمانی قرار بگیرد که هنر را به بازی گرفته و قدر شناس هنرمندان کشور نیست ، احساس خوبی نداشته و ندارم.

حسین زمان که در غیاب رسانه های مستقل و اصلاح طلب، از صفحه فیس بوکش برای بیان نظراتش استفاده می کند، بارها در خصوص مسایل سیاسی و روز اعلام موضع کرده و انتقاداتش را مطرح کرده است. او می گوید: ترجیح میدهم از همه حقوقی که یک هنرمند باید از آنها بهره مند باشد بگذرم ولی لحظه ای به مردم پشت نکنم.

این هنرمند مردمی که از عدم پوشش خبری موفقیت های اصغر فرهادی هم راضی نیست به خبرنگار کلمه گفت: پوشش خبری ندادن موفقیت جهانی اصغر فرهادی که اگر برای هر کشور دیگر به دست آمده بود در صدر اخبار هنری آن کشور قرار میگرفت نشان دهنده نوع برخورد عوامل صدا و سیما با هنرمندان کشور است.

حسین زمان در خصوص جایگاه هنر در کشور می افزاید: متاسفانه هنر موسیقی هیچگاه در دوران بعد از انقلاب مورد توجه مسئولین نظام نبوده و همواره بعنوان یک ابزار ویژه برای جلب توجه مردم برای مقاصد سیاسی بکار رفته . به دلیل جذابیت این هنر و علاقه اکثریت قریب به اتفاق افراد جامعه به این هنر ارزشمند در مواقعی از قبیل دوران قبل از انتخابات و یا به هنگام جلب مشارکت مردم در اقدامات حکومتی ، اعمال محدودیت ها کاهش می یابد و شاهد پخش موسیقی از صدا و سیما و دعوت هنرمندان عرصه موسیقی بعنوان مهمان برنامه به برنامه های رادیو و تلویزیونی هستیم.

او که همچون سایر هنرمندان مردمی مورد خشم سیما قرار گرفته و آثارش ممنوع است در مورد تاریخچه این ممنوعیت گفته است: پس از اعتراض من به عملکرد صدا و سیما به بهانه های مختلف و همینطور حمایت از سید محمد خاتمی ، توسط چند مدعی مورد شکایت قرار گرفتم و دادگاهی شدم. یکی از شاکیان در آن زمان معاونت حقوقی صدا و سیما بود . به دنبال آن اتفاقات صدا و سیما با دستور مدیر عامل ، پخش کارهای من را ممنوع کرد و مدتها به هیچ عنوان کاری پخش نمی شد.

این هنرمند مردمی که برای هنر ارزش زیادی قایل است می افزاید: بسیاری از عزیزان به من اعتراض کردند که شما با صدا و سیما مشکل دارید چرا ما را محروم کرده اید و من به ایشان می گفتم برای احترام به هنر موسیقی این کار را کرده ام . پس از اتمام مسئولیت آقای لاریجانی و تصدی کار توسط آقای ضرغامی در باغ سبزی نشان داده شد و از من خواسته شد که با پخش کارهایم مخالفتی نداشته باشم و من هم با توجه به تغییر مدیریت سازمان و درخواست دوستانم قبول کردم ولی گفتم که در برنامه ها شرکت نخواهم کرد و الان نزدیک به بیش از ۸ سال است که به صدا و سیما نرفته ام.

حسین زمان می گوید: برخورد صدا و سیما با مقوله هنر کاملا سیاسی است . من بعنوان یک فرد معتقد تا کنون ۷ اثر بطور خاص برای اهل بیت خوانده ام که تنها یک یا دو تا از آنها از صدا و سیما پخش شده البته آن هم سالها پیش. مشخص است که مشکل ایشان با خود من است ، با افکارم و با عقایدم . اگر ابراز عقیده نکرده بودم ، اگر سرم را پایین انداخته بودم و مطیع بودم و اگر به سفارش و به فرموده می خواندم هنرمند خوبی بودم ولی چون در مورد سرنوشت کشورم و هموطنانم احساس مسئولیت می کنم و در کسوت یک هنرمندی که به اعتبار مردم این توفیق نصیبش شده به مردم فکر می کنم ، در نظر آقایان پای از گلیم فراتر نهاده ام و باید ادب شوم.

این هنرمند سبز که یک بار هم پس از انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری بازداشت شده است می افزاید: ترجیح میدهم از همه حقوقی که یک هنرمند باید از آنها بهره مند باشد بگذرم ولی لحظه ای به مردم پشت نکنم پوشش خبری ندادن موفقیت جهانی اصغر فرهادی که اگر برای هر کشور دیگر به دست آمده بود در صدر اخبار هنری آن کشور قرار میگرفت نشان دهنده نوع برخورد عوامل صدا و سیما با هنرمندان کشور است

او در خصوص نگرش مسئولان به مقوله هنر می افزاید: این روش و نگرش از بدو انقلاب تا کنون جاری بوده است. اینجانب به اتفاق تعدادی دیگری از دوستان هنرمند با پشتیبانی و کمک بیدریغ اساتید هنر موسیقی بویژه در عرصه موسیقی پاپ مانند استاد فریدون شهبازیان و مرحوم استاد بابک بیات تلاش کردیم تا در سخت ترین شرایط ممکن و تحت ممیزی و سانسور شدید چهره خوبی از موسیقی پاپ به نمایش بگذاریم تا به این ترتیب طلسمی که مانع از ارائه این موسیقی در کشور وجود داشت شکسته شود . خوشبختانه این اتفاق افتاد و آثار بسیار فاخر و ارزشمندی توسط خوانندگان نسل اول بعد از انقلاب عرضه شد و با استقبال بی نظیری مواجه شد.

وی در ادامه گفت: پس از مدت کوتاهی صدا و سیما طبق روال معمول در صدد این بر آمد تا از این شهرت و محبوبیت به نفع خطوط فکری خاصی بهره برداری نماید و خوانندگان موسیقی پاپ را در اختیار بگیرد . اینجانب و تعدادی اندک از دوستان مسیر خود را جدا کردیم و از حضور در صدا و سیما تا آنجا که امکان داشت خود داری نمودیم . علاوه بر بهره برداری های سیاسی و جناحی دلیل دیگری که امثال من را بر آن داشت تا ارتباطم را با صدا و سیما قطع نمایم اهانت هایی بود که در عمل به موسیقی ، هنرمندان عرصه موسیقی از جمله نوازندگان صورت میگرفت . نشان دادن ساز و نوازنده در حال نواختن ممنوع بود و هنوز هم هست . اگر گاهی به همان دلایل که گفتم نوازنده را به برنامه ای دعوت میکردند و یا گروهی را در حال نواختن نشان میدادند یا در پشت گلدان و یا در تاریکی دکور مخفی می نمودند تا کسی ساز و نوازنده را نبیند . این توهین برای من و دیگران قابل قبول نبود و لذا تصمیم گرفتم رسما اعلام نمایم که نه در برنامه های صدا و سیما شرکت میکنم ونه دوست دارم کارهایم را پخش کنند.

حسین زمان که با همه این محدودیت ها مجالی برای ارائه آثار هنریش در داخل کشور ندارد می گوید: راه برایم کاملا مسدود است. به کمک دوستان تلاش می کنم تا کارهایم را در بیرون از کشور تولید و از طریق شبکه های خارج از ایران و یا شبکه اینترنت در اختیار مردم قرار دهم.

وی در ادامه تاکید کرد که آلبوم بعدی من هیچ تهیه کننده خارجی ندارد و کارها را خودم تهیه می کنم.

یشتر قطعات آلبوم حسین زمان مضامینی سیاسی-اجتماعی دارند.

از این خواننده تاکنون آلبوم‌های قصه نگفته، شب دلتنگی، قصه شب، قرار عاشقی، مشق عشق و شاپرک منتشر شده است.

آهنگ لالایی این هنرمند مردمی در جریان جنبش سبز مورد استقبال مردم قرار گرفت.

وی در جریان انحلال خانه سینما از هنرمندان در خواست کرد که واکنش نشان دهند و گفت: هنرمندان باید نشان دهند که از اسقلال برخوردارند و احدی نمیتواند ایشان را به بازی بگیرد . اینجانب بعنوان شاگردی در جامعه هنری از اساتید بزرگ تقاضا دارم در مقابل این نامردمی ها ساکت ننشینند و جواب جور و جفایی که در حق هنر و هنرمندان می شود را هنرمندانه بدهند

پاسخی بگذارید

